Vliegtuigen vol zeugen naar China

Er breken gouden tijden aan, zo berichtte boerenvakblad Boerderij vorige week. Let wel, niet voor de varkens, maar voor bedrijven die varkens fokken voor de export. Als gevolg van de Afrikaanse varkenspest werd de varkensstapel in China vorig jaar gehalveerd. Nu zet het land alles op alles om het verlies goed te maken. En dus worden er kratten vol levende varkens in vliegtuigen geladen om naar China te worden getransporteerd. Dierenwelzijn blijkt (weer) ondergeschikt aan handelsbelangen.

Chinese varkenshorror

In 2019 luidden we de noodklok over de grootschalige uitbraak van varkenspest in China. Om verspreiding van het extreem besmettelijke virus te voorkomen, werden varkens in China massaal en op zeer wrede wijze geruimd. De dieren werden levend begraven of zelfs levend verbrand. Tientallen miljoenen varkens stierven een gruwelijke dood en de Chinese varkensstapel werd gehalveerd. Onze petitie ‘Stop de Chinese varkenshorror’ werd ruim 40.000 ondertekend.

Hogere prijzen varkensvlees

Zoals wel vaker profiteerde het bedrijfsleven van de ellende van de dieren. De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) bleek verheugd over het dramatische lot van de tientallen miljoenen varkens. Dat betekende namelijk een grote toename van de export van Nederlands varkensvlees: “We zijn erg blij met de hoge prijzen. Er zijn nog gaten te vullen van de voorgaande jaren waarin het minder ging”, aldus een bestuurslid van de POV.

150 vliegtuigladingen

En ook nu wordt er gejubeld over de hoge vraag vanuit China. Nu het land de Afrikaanse varkenspest naar eigen zeggen onder controle heeft, is het tijd voor een wederopbouw van de immense varkensstapel (voor het virus toesloeg, leefde 50 procent van alle varkens wereldwijd in China).

De behoefte aan fokvarkens in China lijkt oneindig, schrijft Boerderij. Veel varkens zijn afkomstig uit Frankrijk. Inmiddels zijn dit jaar al zes vliegtuigen met meer dan 4.000 Franse fokvarkens in China aangekomen. De eerste van tientallen vliegtuigladingen. “Er liggen grote kansen voor fokbedrijven in export van levende fokdieren aan China. Meer dan 150 vliegtuigladingen fokvarkens zijn nodig om China’s varkensstapel verder op te bouwen,” juicht vakblad PigBusiness.

De Afrikaanse varkenspest zal bovendien leiden tot een ’nieuwe’ varkenshouderij in China, schrijft Boerderij. “De kleinere bedrijven stoppen of hebben dat allang gedaan. De bedrijven die jaarlijks miljoenen varkens produceren blijven en groeien verder.”

Handelsbelangen vs. dierenwelzijn

En zo gaat de op geldbeluste intensieve veeteelt door. Steeds weer winnen handelsbelangen het van belangrijker zaken, zoals mensen- en dierenrechten.

In plaats van stil te staan bij de oorzaken en gevolgen van de uitbraak van de Afrikaanse varkenspest en hieruit een les te trekken over de manier waarop we met dieren omgaan, is de varkenssector in binnen- en buitenland alweer bezig met grootste plannen om wederom tientallen miljoenen dieren op elkaar te pakken in meedogenloze varkensfabrieken.

Varkens op transport

Frederieke Schouten

Als veearts werkte ik 7 jaar lang tussen de varkens in de intensieve veehouderij. Ik werd daar dagelijks geconfronteerd met misstanden en schrijnend dierenleed. Toen ik inzag dat ik als veearts te weinig kon doen voor de varkens maakte ik de overstap naar Varkens in Nood. Nu ben ik directeur van dierenrechtenorganisaties Varkens in Nood en Dier&Recht en probeer ik als actievoerder het welzijn van miljoenen varkens in Nederland te verbeteren.