Vernieuwd hitteprotocol blijkt zinloos

Nooit eerder hield een hittegolf in Nederland zo lang aan. Maar ondanks de verzengende hitte gingen de veetransporten naar het slachthuis gewoon door. We hameren er al jaren op: het hitteprotocol voor veetransport moet hoognodig verscherpt. Deze week had een vernieuwd protocol het dierenleed tijdens vervoer moeten voorkomen. Helaas, de aanpassingen blijken wederom een wassen neus.

Hittestress

De meeste varkens die naar de slacht gaan raken al bij een temperatuur van 25 graden ernstig oververhit: het varken kan zijn temperatuur niet meer op peil houden, de hartslag en de bloeddruk stijgen en de dieren gaan snel en oppervlakkig ademen. Bij volwassen zeugen gaat het bij een temperatuur van 22 graden al fout. Afkoelen in een vrachtwagen is onmogelijk, omdat de varkens niet kunnen zweten en geen modderbad kunnen opzoeken. Bovendien staan de varkens dicht op elkaar gepakt in de vrachtwagens.

Nationaal Plan moet hittestress voorkomen

Het Nationaal Plan voor veetransport bij extreme temperaturen zou ervoor moeten zorgen dat varkens niet lijden onder hittestress tijdens vervoer. Het plan bestaat uit vrijwillige afspraken tussen de varkenssector en de overheid. Maar Varkens in Nood meldt al jaren dat ellende met oververhitte varkens in vrachtwagens nog geen verleden tijd is. Het Nationaal Plan werd dit jaar verscherpt, maar echte verbeteringen voor de dieren ontbreken.

Zo is veetransport nu wettelijk verboden vanaf een temperatuur van 35 graden. Verder is afgesproken dat langdurige reizen van meer dan 8 uur niet meer mogen plaatsvinden als onderweg temperaturen hoger dan 30 graden worden verwacht. Op warme dagen blijft de NVWA extra controles uitvoeren. Hierbij wordt onder andere gelet op hoeveel dieren in de vrachtwagen geladen zijn.

Onvoldoende verbetering

Dat het aangepaste hitteprotocol niet in staat is om dierenleed tijdens vervoer te voorkomen, werd deze week wederom pijnlijk duidelijk door beelden van dierenwelzijnsorganisatie Animal Rights. Zij filmden hijgende, oververhitte varkens in vrachtwagens in Nederland. Varkens in Nood filmde twee jaar geleden ook zulk leed bij varkens die stonden te wachten om geslacht te worden.

Dierenleed voorkomen

Als minister Schouten het dierenleed tijdens transport écht wil voorkomen, dan hebben wij nog wel wat ideeën voor het hitteprotocol. Heel goed om langdurig transport aan te pakken, maar 30 graden is voor varkens nog steeds veel te warm om urenlang vervoerd te worden. Een wettelijk verbod op vervoer vanaf 35 graden voegt ook weinig toe. Het is zelden warmer dan 35 graden in Nederland, dus wat hebben de varkens dan aan zo’n maatregel?

Het is noodzaak om de afgesproken temperaturen op zijn minst met 5 graden te verlagen. Daarbij, varkens moeten genoeg ruimte in de vrachtwagen krijgen om niet oververhit te raken. Alleen met zulke aanpassingen hebben we een hitteprotocol dat het welzijn van het varken echt beschermt.

 

Sanne Roelofs

Als bioloog voerde ik vijf jaar lang wetenschappelijk onderzoek uit naar het gedrag en welzijn van varkens in de intensieve varkenshouderij. Dit werk bracht me oog in oog met het dierenleed dat zich op varkensbedrijven afspeelt. Varkens worden behandeld als producten en niet als de slimme, nieuwsgierige levende wezens die ze zijn. Dit wil ik veranderen. Bij Varkens in Nood zet ik me daarom in voor de miljoenen varkens in de Nederlandse vleesindustrie.