Varkenshouders starten een campagne om kinderen voorlichting te geven over het Nederlandse varkensbedrijf. Deze campagne gebruikt misleidende en foute informatie, waarbij het leed van de varkens verdoezeld wordt. Varkens in Nood dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om deze schaamteloze kindermarketing te stoppen.
Misleiding
De Nederlandse varkenssector wil kinderen laten zien hoe het er ‘écht’ aan toe gaat in de stal. Er is een boekje vol misleidende informatie naar alle lagere scholen in Nederland gestuurd. De scholen worden aangemoedigd om dit boekje te gebruiken als lesmateriaal. Over het leed van de varkens wordt gezwegen.
Opgesloten in kraamkooi
Een zeug die bijna gaat bevallen gaat naar een kraamhok. Volgens het lesmateriaal ligt de zeug na de bevalling het grootste deel van de dag lekker te dommelen. Er wordt niets gezegd over de kraamkooi waarin de zeug wordt opgesloten en waarin ze zich niet eens kan omkeren, met veel stress en verveling tot gevolg.
Omdat de zeug langer dan een maand in de kraamkooi wordt vastgezet, kan ze zelfs doorligplekken krijgen. Deze open wonden zijn erg pijnlijk, en kunnen pas genezen als de zeug weer uit de kooi mag. Maar daar lees je in het boekje niks over.
Verveling
Varkens zijn bijzonder slimme dieren, die zich zonder afleiding al snel gaan vervelen. Dit lijken de varkenshouders niet te begrijpen. Het boekje benadrukt dat iedere big op stal kan spelen met speelgoed. Jammer genoeg bestaat dat speelgoed meestal uit een ketting met een stuk plastic, waar de biggen al na een paar minuten op zijn uitgekeken. Sterker nog, Nederlandse varkens vervelen zich zo erg dat ze in elkaars staart gaan bijten.
Nog een foute uitspraak uit het lesmateriaal: voor zeugen is genoeg ruimte in het hok om te luieren. Harstikke fijn, maar mogen ze verder ook nog wat doen? Volgens de varkenshouders is een zeug “echt een lui varken”. Maar als ze de kans krijgen, zijn varkens het grootste deel van de dag juist bezig met zoeken naar voedsel. Helemaal geen lui dier dus!
Varkens in Nood dient klacht in
Met de nieuwe campagne probeert de varkenssector bij kinderen reclame te maken voor het eten van varkensvlees. De grote misstanden die voorkomen in een varkensstal worden voor het gemak niet genoemd. Dat is absurd, want varkens in de intensieve houderij hebben een ellendig bestaan. Daarom dient Varkens in Nood een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Hiermee hopen we een eind te maken aan deze schaamteloze kindermarketing.
Als bioloog voerde ik vijf jaar lang wetenschappelijk onderzoek uit naar het gedrag en welzijn van varkens in de intensieve varkenshouderij. Dit werk bracht me oog in oog met het dierenleed dat zich op varkensbedrijven afspeelt. Varkens worden behandeld als producten en niet als de slimme, nieuwsgierige levende wezens die ze zijn. Dit wil ik veranderen. Bij Varkens in Nood zet ik me daarom in voor de miljoenen varkens in de Nederlandse vleesindustrie.