Het lesmateriaal ‘The Pig Story’ van de Nederlandse varkenssector is geen voorlichting, maar ongeoorloofde reclame gericht op kinderen. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Varkens in Nood. Bovendien bevat het lesmateriaal misleidende uitspraken, die kinderen een veel te rooskleurig beeld geven van de varkensindustrie.
Onmiskenbaar reclame
De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) stuurde dit jaar lesmateriaal naar alle basisscholen in Nederland. Een boekje vol valse informatie moet leerlingen laten zien wat zich afspeelt in de varkensstallen. Het 'lesmateriaal' schetst een positief beeld van de varkenshouderij. Over de misstanden waar miljoenen varkens onder lijden, wordt met geen woord gerept. Ook is nergens zichtbaar dat het om reclame gaat, terwijl het verplicht is om dat duidelijk te vermelden.
Varkens in Nood diende een klacht in bij de RCC omdat er sprake is van misleiding en kindermarketing. Na een zitting op 10 december heeft de RCC deze week uitspraak gedaan: het lesmateriaal van de varkenssector is ‘onmiskenbaar reclame die gericht is op kinderen’ en ‘wekt onterecht de indruk neutrale, objectieve informatie te bevatten’.
Misleiding
De RCC oordeelt ook dat een aantal specifieke uitspraken in het lesmateriaal misleidend zijn voor kinderen. Zo worden kraamstallen beschreven als comfortabel voor de zeug en haar biggen. Dat de zeug opgesloten wordt in een kooi waarin ze nauwelijks kan bewegen, wordt niet benoemd.
Ook heeft de POV het over biggen die ‘samen spelen met het speelgoed, dat er in elk hok is’. In werkelijkheid is er bij twee derde van de varkensbedrijven helemaal geen geschikt afleidingsmateriaal aanwezig. Dit heeft afschuwelijk dierenleed tot gevolg. Uit verveling en frustratie bijten varkens tot bloedens aan toe in elkaars staart. De RCC oordeelt terecht dat dit soort uitspraken een te rooskleurig beeld scheppen van hoe varkens moeten leven.
Varkens in Nood blij met uitspraak
De RCC roept de varkenssector op om niet langer op deze manier reclame te maken bij kinderen. Varkens in Nood is heel tevreden met deze uitspraak, dit maakt een einde aan deze schaamteloze kindermarketing.
Als bioloog voerde ik vijf jaar lang wetenschappelijk onderzoek uit naar het gedrag en welzijn van varkens in de intensieve varkenshouderij. Dit werk bracht me oog in oog met het dierenleed dat zich op varkensbedrijven afspeelt. Varkens worden behandeld als producten en niet als de slimme, nieuwsgierige levende wezens die ze zijn. Dit wil ik veranderen. Bij Varkens in Nood zet ik me daarom in voor de miljoenen varkens in de Nederlandse vleesindustrie.