Kamervragen over kindermarketing door varkenshouderij

Varkens in Nood diende vorige week een klacht in bij de Reclame Code Commissie over de schaamteloze kindermarketing door de varkenshouderij. De varkenssector stuurde naar alle lagere scholen in Nederland lesmateriaal dat een misleidend beeld schetst van de varkenshouderij. Zo besteedt het lespakket geen aandacht aan het ernstige dierenleed in varkensstallen. De Partij voor de Dieren stelde Kamervragen naar aanleiding van onze klacht.

Klacht over reclame

De nieuwe promotiecampagne van de varkenssector lijkt bedoelt om het eten van varkensvlees te promoten onder kinderen. Lesmateriaal vol misleidende informatie is ongevraagd opgestuurd naar alle lagere scholen in Nederland. Hierin worden varkensstallen beschreven als een ‘gezellige’ omgeving voor de varkens en kraamkooien als plekken waar ‘luie varkens lekker liggen te dommelen’. Er wordt met geen woord gerept over het ellendige bestaan van varkens in de intensieve vee-industrie.

Kamervragen

De Partij voor de Dieren stelde Kamervragen aan minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) en minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). In die vragen wordt wél nadruk gelegd op het welzijn van de varkens. Zo worden de ministers gewezen op ons rapport uit 2015, over de vele ernstige misstanden in de Nederlandse varkenshouderij.

De Partij voor de Dieren is het met ons eens dat het verspreide lesmateriaal onvoldoende aandacht besteedt aan het grote dierenleed in de varkenssector. Deze misleidende informatie is vooral kwalijk omdat het bewust is gericht op jonge kinderen. De Partij voor de Dieren vraagt de ministers om extra maatregelen tegen misleidende kindermarketing door de vee-industrie.

Varkens in Nood is blij met deze oproep voor verdere actie van de overheid. We zijn zeer benieuwd naar de antwoorden van de ministers! 

Sanne Roelofs

Als bioloog voerde ik vijf jaar lang wetenschappelijk onderzoek uit naar het gedrag en welzijn van varkens in de intensieve varkenshouderij. Dit werk bracht me oog in oog met het dierenleed dat zich op varkensbedrijven afspeelt. Varkens worden behandeld als producten en niet als de slimme, nieuwsgierige levende wezens die ze zijn. Dit wil ik veranderen. Bij Varkens in Nood zet ik me daarom in voor de miljoenen varkens in de Nederlandse vleesindustrie.