Goed nieuws: Albert Heijn verkoopt in de reclame geen varkenshaas meer zonder Beter Leven Keurmerk. Als de grootgrutter zich aan zijn belofte houdt, worden consumenten niet langer verleid tot het eten van varkensvlees dat onder de slechtste omstandigheden is geproduceerd.
In tijdschrift Allerhande van juni beweert Albert Heijn dat het alleen varkenshaas met een Beter Leven Keurmerk verkoopt. Wanneer dit product in de reclame gaat, schiet de verkoop echter vaak scherp omhoog, waardoor er een tekort ontstaat. Om te voldoen aan de vraag legt de supermarktketen dan toch vlees zonder tenminste één ster in de schappen.
Monitor
Dit zal niet meer gebeuren, belooft AH vandaag.
Of de supermarkt zich aan zijn belofte houdt, zal te zien zijn in de volgende editie van de VarkensvleesMonitor. Hierin onderzoekt Varkens in Nood maandelijks wat het aandeel van duurzamer vlees is in de verschillende supermarkten. Albert Heijn staat daarin op dit moment op nummer vier, achter Lidl, Jumbo en Vomar. Op dit moment heeft 50 procent van al het varkensvlees in de schappen van AH tenminste één ster van het Beter Leven Keurmerk.