Supermarkten beloven al jaren over te stappen op varkensvlees met het Beter Leven Keurmerk. Om te controleren of ze hun beloften nakomen, meet Varkens in Nood iedere maand hoeveel varkensvlees in de Nederlandse supermarkten het Beter Leven Keurmerk heeft.
Uit de VarkensvleesMonitor van juni blijkt dat het aandeel varkensvlees met tenminste één ster van het Beter Leven Keurmerk de afgelopen maand behoorlijk snel is gestegen: met 5% naar 41%. Dat komt neer op 2,5 miljoen van de 6 miljoen varkens die via de Nederlandse supermarkten worden verkocht.
Een snelle stijging in juni; AH terug in top3
- De laatste maand was er sprake van een behoorlijke stijging van vlees met een Beter leven Keurmerk, met 5%
- Het percentage is nu opgelopen tot 41%. Dat komt neer op 2,5 miljoen van de 6 miljoen varkens die er via supermarkten worden verkocht.
- Sinds januari 2016 is het percentage Beter Leven Keurmerk gestegen met 6%. In dit tempo duurt het nog vijf jaar voordat de doelstelling voor 2015, dat ál het varkensvlees tenminste één ster heeft, gehaald wordt.
- AH en Vomar hebben stuivertje gewisseld: AH ging van plaats 4 naar 3, Vomar van 3 naar 4.
- Lidl en Jumbo staan nog altijd op plaatsen 1 en 2.
Waarom een VarkensvleesMonitor?
De VarkensvleesMonitor laat zien welke supermarkten veel of juist weinig Beter Leven Keurmerk in hun assortiment hebben en of ze progressie boeken. Voor de varkens is dit vanzelfsprekend belangrijk omdat het Beter Leven Keurmerk hen een minder ellendig leven biedt.
Het Beter Leven Keurmerk
Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming maakt het mogelijk om dierlijke producten te herkennen die met meer oog voor dierenwelzijn zijn geproduceerd. Met een sterrensysteem wordt aangetoond of de dieren een goed leven hebben gehad. Hoe meer sterren, hoe beter het leven van de varkens was.