Aanbod varkensvlees met keurmerk stijgt met slechts 1%

In Nederlandse supermarkten is het marktaandeel van varkensvlees met het Beter Leven keurmerk in het tweede kwartaal van 2018 gestegen naar 72%. Dit is een stijging van 1% ten opzichte van het eerste kwartaal, en 6% ten opzichte van juni 2017.

Voornaamste conclusies Varkensvleesmonitor juni 2018

  • Bij ALDI is het aanbod vers varkensvlees met het Beter Leven keurmerk sterk gegroeid: van 80% naar 92%. Hierdoor komt ALDI op plaats 8 de top 10 binnen. Wat betreft vers vlees vindt ALDI alleen AH voor zich (93%).
  • Albert Heijn blijft op plek 1 staan met 79% varkensvlees met Beter Leven Keurmerk. Ten opzichte van twaalf maanden geleden is de groei bij deze supermarkt gestagneerd: eind juni 2017 scoorde AH ook 79%.
  • In tegenstelling tot Albert Heijn is het aanbod bij Spar en Hoogvliet wel sterk gegroeid het afgelopen jaar, met respectievelijk 27% en 28%.
  • Deen heeft het hoogste percentage diepvries-varkensvleesproducten met Beter Leven keurmerk in het assortiment (11%); vijf supermarktketens hebben nog geen enkel product in de diepvries met keurmerk.
  • Het aanbod varkensvlees met Beter Leven keurmerk is bij Hoogvliet gestegen van 6% in juli 2016, naar 76% in juni 2018. In mei 2017 was Hoogvliet nog hekkensluiter, nu staat de supermarktketen op plek 2.
Grafiek
Ontwikkeling per productgroep, 2016-2018