In Nederlandse supermarkten is het aandeel varkensvlees met het Beter Leven keurmerk in het eerste kwartaal van 2018 gestegen naar 71 procent. Hoogvliet en Albert Heijn delen inmiddels de eerste plaats in het overzicht van supermarkten met het hoogste aanbod van het Beter Leven keurmerk. Nog steeds verbetering dus, maar we zijn er nog niet!
In 2013 maakten alle grote supermarkten met elkaar deze afspraak: per januari 2016 zou al het verse vlees een Beter Leven keurmerk met ten minste één ster hebben. Deze belofte zijn de supermarkten helaas nog steeds niet volledig nagekomen. Sinds jaren houden wij daarom de voortgang in de gaten middels onze Varkensvleesmonitor.
Opvallende conclusies van het eerste kwartaal 2018:
- Bij Hoogvliet is het aanbod Beter Leven keurmerk in de afgelopen 12 maanden gegroeid met 56 procent. Hoogvliet staat nu op een gedeelde eerste plaats met Albert Heijn.
- Er zijn meerdere sterke groeiers ten opzichte van 12 maanden geleden: Spar met 28 procent, Emté met 37 procent, Plus met 24 procent en Deen met 22 procent.
- Lidl stond begin 2017 nog op de eerste plaats maar is nu afgezakt naar de 9e positie.
- Eind maart 2018 was het aandeel Beter Leven keurmerk in supermarkten 67 procent. Gecorrigeerd naar het marktaandeel van de verschillende supermarkten, is dit maar liefst 71 procent.
- Dit is een totale stijging van 8 procent over de laatste twaalf maanden.
- Er is nog altijd sprake van groei van het aandeel Beter Leven keurmerk bij varkensvlees. Maar het is ook tijd dat de normen voor varkensvlees worden verhoogd. Het verschil tussen kiloknallers en het Beter Leven keurmerk met één ster is op dit moment minimaal.
De Varkensvleesmonitor is tot 2018 maandelijks gepubliceerd, vanaf dit jaar worden de resultaten per kwartaal bekend gemaakt.