Supermarkten beloven al jaren over te stappen op varkensvlees met het Beter Leven keurmerk. Om te controleren of ze hun beloften nakomen, meet Varkens in Nood iedere maand hoeveel varkensvlees in de Nederlandse supermarkten het Beter Leven keurmerk heeft.
Bij Jumbo en Plus lag in april respectievelijk 11 en 12 procent meer varkensvlees met Beter Leven keurmerk in de schappen. Het gemiddelde percentage Beter Leven Keurmerk gemeten over alle supermarkten is nu 54%. Dit blijkt uit de nieuwste VarkensvleesMonitor.
De voornaamste conclusies op een rij:
- AH heeft de koppositie vast kunnen houden. Vooral bij de vleeswaren is AH de rest een stap voor.
- Jumbo is na een korte afwezigheid weer terug in de top drie. Plus heeft het afgelopen maand ook goed gedaan.
- Hoogvliet is nog steeds hekkensluiter met 24%.
- het aanbod van varkensvlees met Beter Leven keurmerk in de diepvries is nog steeds nihil.
- Het gemiddelde percentage Beter Leven keurmerk gemeten over alle supermarkten is nu 54%.
- Wordt rekening gehouden met het marktaandeel dan heeft 65% van het in de Nederlandse supermarkten verkochte varkensvlees Beter Leven keurmerk.
- Nog altijd voldoen de supermarkten niet aan hun belofte gedaan in 2013 dat in 2015 al het varkensvlees het Beter Leven keurmerk zou hebben.
Waarom een Varkensvleesmonitor?
De Varkensvleesmonitor laat zien welke supermarkten veel of juist weinig Beter Leven keurmerk in hun assortiment hebben en of ze progressie boeken. Voor de varkens is dit vanzelfsprekend belangrijk omdat het Beter Leven keurmerk hen een minder ellendig leven biedt.
Het Beter Leven keurmerk
Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming maakt het mogelijk om dierlijke producten te herkennen die met meer oog voor dierenwelzijn zijn geproduceerd. Met een sterrensysteem wordt aangetoond of de dieren een goed leven hebben gehad. Hoe meer sterren, hoe beter het leven van de varkens was.