Supermarkten beloven al jaren over te stappen op varkensvlees met het Beter Leven Keurmerk. Om te controleren of de supermarkten hun beloften nakomen gaat Stichting Varkens in Nood iedere maand meten hoeveel varkensvlees in de Nederlandse supermarkten het Beter Leven Keurmerk heeft. Dit is de eerste uitgave.
Waarom een VarkensvleesMonitor?
De VarkensvleesMonitor laat zien welke supermarkten veel of juist weinig Beter Leven Keurmerk in hun assortiment hebben en of ze progressie boeken. Voor de varkens is dit vanzelfsprekend belangrijk omdat het Beter Leven Keurmerk hen een minder ellendig leven biedt.
Conclusies VarkensvleesMonitor februari 2016
- Ondanks alle beloften heeft nog altijd slechts 39% van het varkensvlees het Beter Leven Keurmerk.
- Het aanbod van varkensvleesproducten met keurmerk is in de afgelopen maand toegenomen: van 35% naar 39%.
- Lidl scoort het beste en Aldi het slechtste.
- Het Beter Leven aanbod bij Jumbo en Vomar groeide de afgelopen maand met ± 50%.
- Koploper Albert Heijn blijft achter. Sinds 2014 nauwelijks progressie.
Lees meer:
VarkensvleesMonitor